Roscioli och den svårfunna guancialen

oktober 16, 2012 at 20:59 Lämna en kommentar

Aug 2012

Sommaren 2012 besökte jag restaurangen och salumerian Roscioli på via dei Giubbonari, 21 i Rom. Entrén leder direkt in i salumerian – butiken och delikatessen där skinkor, ostar, pastaförpackningar, flaskor och burkar täcker den lilla ytan från golv till tak. Det finns ett par bord i direkt anslutning till disken om man vill omslutas av mat medan man äter den, annars sitter man mer i fred längre in i själva restaurangen.

Det är ett ganska charmigt ställe, men intrycket blev ändå blandat beroende på ett par saker. Dels var servicen något stressad och opersonlig och stundtals kände jag mig bortglömd. Och dels snålades det med guancialen i min pasta, vilket bara ledde till att jag åkte raka vägen hem och gjorde min egen variant – med mer guanciale! Läs receptet på Amatriciana med guanciale här.

Jag började med en portion Burrata serverad med halvtorkade tomater (17 €). Burrata är färsk, krämig ost gjord på mozzarella och grädde. Den liknar mozzarella utanpå, men är mjukare och gräddigare inuti. En hel burrata kräver ett gott kontrasterande tillbehör för att inte bli enformig och den rollen fyllde de söta, lätt torkade tomaterna med råge. De var sprängfyllda med smak.

Burrata med halvtorkade tomater

Sedan tog jag in vad Roscioli kallar La Matriciana o Amatriciana med bombolotto paffuto, vilket är långkokt tomatsås med guanciale och pecorino romano serverat med korta rigatoniliknande pastarör (14 €). Guanciale är den fantastiska saltade, kryddade och torkade baconliknande griskinden, som jag tyvärr bara fick fyra st 1 x 1 centimetersbitar av. Snålt, Roscioli! Pastan var dock perfekt kokt – al dente på gränsen till i underkant som brukligt är i Italien – och såsen var välsmakande men inte uppseendeväckande god.

La Matriciana o Amatriciana

http://www.salumeriaroscioli.com/en-us/home.aspx

In English: creamy burrata, sweet tomatoes and hard to find guanciale at Roscioli, Rome.

Entry filed under: Rom. Tags: , , , , , , , , , .

Jane Restaurant – slirig väg till salladsparadiset Amatriciana med guanciale

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


oktober 2012
M T O T F L S
    Nov »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Senaste inläggen

Tweets


