Jane Restaurant – slirig väg till salladsparadiset

oktober 16, 2012 at 20:53 Lämna en kommentar

Sep 2012

Lördag och snart lunchdags i New York. Inget förbokat, så vart ska vi gå? Utspridda som vi var över Manhattan, så verkade Jane Restaurant på 100 West Houston Street ligga bra till. Jag skickade iväg en bokning för tre via nätet och fick bordet bekräftat.

Jag anlände kl. 12.50 inför vår kl. 13.00-reservation. Det var fullt av folk som väntade på gatan utanför. Inne på restaurangen stod tre tjejer vid en pulpet och kollade av reservationer. Man skulle kunna säga att de var… stressat ointresserade. Jag blev hänvisad till baren eftersom alla i mitt sällskap inte hade anlänt, vilket var helt okej. Vid baren hände absolut ingenting, ingen bartender, ingen service. Efter en bra stund dök en hålögd och håglös tjej upp. Hon plockade och fixade men ignorerade mig totalt. Efter ytterligare en stund sa jag: kan jag beställa? Det blev tyst en stund, och sen surt: vet du vad du vill ha? När det sen dök upp en Bellini ur en färdigblandad kanna som var på gränsen till ljummen, så sjönk intrycket av Jane till nära nollpunkten.

Tack och lov kan goda vänner – och god mat – vända oinspirerad service till en riktigt trevlig upplevelse. Jag tog in Seared Tuna Salad Niçoise – lätt halstrad färsk tonfisk, olika salladssorter, tomat, oliver, hårdkokt ägg, kapris, rostad paprika och kokt potatis med dijonsenap (22 $). Allt insvept i en ljuvlig dressing. Om det var gott? Ja, om ska jag vara helt ärlig så var det antagligen en av de bästa salladerna jag ätit i mitt liv. Vem hade trott det, Jane?

Seared Tuna Salad Niçoise

Till salladen blev det en mörk och söt Milk Stout i snygg flaska från Coloradobryggeriet Left Hand Brewing

http://janerestaurant.com/

In English: Endure bad service, and get your reward in the shape of a knockout Seared Tuna Salad Niçoise at Jane Restaurant, New York.

Entry filed under: New York. Tags: , , , , , , , .

19 Glas – vällagad lunch i Gamla Stan Roscioli och den svårfunna guancialen

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


oktober 2012
M T O T F L S
    Nov »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Senaste inläggen

Tweets


